Monday, November 4, 2019

Haukiviikonloppu

Viime vkl vietettiin taas perinteiseen tapaan Pepen mökillä. Perjantaina lähdettiin Jarpin kanssa vesille klo 15. Ajeltiin suoraan mökin lähistön tutuille spoteille ja aloitettiin kalastaminen. Pimeään asti heitettiin, mutta tärppiäkään ei saatu. Ilta meni tutusti grillailun, saunomisen ja paljuilun merkeissä.

Lauantaina hieman hitaan aamun jälkeen olimme vesillä puoli kymmenen aikoihin. Suunnaksi otettiin etelä. Vesi oli todella kirkasta joka puolella ja kohtuullisen viileää myös. Veden piti olla nousussa ja tuulen etelässä ja kun taivaskin oli pilvessä vaikutti keli todella hyvälle hauenkalastukseen. Ekat paikat oli kuitenkin tyhjiä. Vasta neljännestä paikasta tuli eka kontakti, joka jäi toki vaan hennoksi tökkäsyksi. Tämän jälkeen ajettiin hieman kauemmas. Tuuli puhalsi merisään mukaan 12m/s idästä ja piposta sai tosissaan pitää kiinni, jotta se pysyi päässä. ankkurin heitimme yhteen mestaan ja aloimme kalastamaan. Paskis junnupigiin tuli 3 tälliä lyhyessä ajassa, mutta yksikään kala ei tarttunut. Toisessa veneessä Pepe onnistui tässä vaiheessa yhden hauen saamaan.

Jatkoimme Jarpin kanssa matkaa seuraaville paikoille. Ekassa lahdessa oli vene, joten heitimme seuraavaa. Heittoja, heittoja ja heittoja. Epätoivo alkoi iskeä jo kalastukseen ja päätimme lähteä lähemmäs mökkiä. Ajomatkan aikana whatsappi piippaili useamman kerran ja toinen vene oli hetkessä onnistunut saamaan 6 haukea samasta mestasta. Me siirryttiin paikkaan missä viimeksi käynyt vuosia sitten. Kovin kauaa ei mennytkään ennen kuin onnistuin saamaan ekan hauen. Viimeisestä mestasta sain vielä toisen, mutta päivä päättyi nöyryyttävään 7-2 tappioon mun ja Jarpin osalta. Ilta taas saunomista, meressä uiskentelua ja paljussa kelluskelua.

Sunnuntaina siivoiltiin paikat ja Jarpin kanssa vesille lähdettiin joskus 11 aikaan. Eka pieni lahti lähellä mökkiä ja tokalla heitolla Jarppi nappaa ekan haukensa. Enempää kaloja tästä tai seuraavastakaan paikasta ei tule, joten siirrytään hiukan eteenpäin.

Löydettiin pieni nurkka, josta karkuutetaan yhteensä 3 haukea, pari seurailee uistimia ja yhden onnistun jopa käyttämään veneessä. Kun tämä mesta hiljenee siirrymme seuraavaan. Uittelen hiljalleen jerkkiä ja seurailen sen uintia kirkkaassa vedessä. Yhtäkkiä metrinen haukimamma ilmestyy maistelemaan palikkaa siihen kuitenkaan kunnolla iskemättä ja sukeltaen sitten takaisin syvyyksiin. Epätodellinen ja tyhjä fiilis. Siinä se iso ois ollut, mutta ei niin ei..

Vajaa 2 tuntia tämän jälkeen vielä ongitaan ja ainoastaan pari seurailijaa näkyy. Aurinko tulee esiin ja kalat ovat haluttomia syömään. Päätämme lyödä kamat kasaan ja ajella takaisin satamaan. Hauska reissu hyvässä seurassa. Kalat jäi tällä kertaa kasvamaan, mutta aina siellä vesillä on mukavaa. Vedenlämmöt tippuneet lahdissa jo 4-5 asteeseen ja isommilla aukoilla 8 asteessa. Hetken se kalakausi vielä jatksuisi..